Bedrijfsbezoek: NAM locatie te Grijpskerk

Gepubliceerd op: wo 14 oktober 2015, 11:12u

Dinsdag 13 oktober werd de NAM locatie te Grijpskerk bezocht door een veertigtal leden van de vereniging. Jan Sape Terpstra en Albert Kolk vertelden e.e.a over de werkzaamheden bij de Ondergrondse Gasopslag en over de NAM in het algemeen.

Zo zijn er 2340 medewerkers, wordt er 75% van het gas in Nederland gewonnen, zijn er 400 locaties en 28 platforms op zee en is er in de periode 1963-2013 265 miljard euro in de staatskas gepompt.

Het werknemersaantal in Grijpskerk in Grijpskerk varieert van 120 personen tijdens onderhoudswerkzaamheden tot 15 tijdens de productie. ( okt-april gas oppompen, april-okt gas injecteren als buffer voor pieken.) Op de vraag van Free Oosterhof, die blijk gaf van zeer veel kennis over de locatie, of er ook mensen uit Grijpskerk werkzaam waren kon Albert Kolk niet zo snel een antwoord geven. Na enig nadenken werd Harold genoemd als enige uit de omgeving.

Wel zijn er veel bedrijven die werkzaamheden voor de locatie verrichten zoals dat van Jan Mechielsen.

Uit het gezelschap kwam een groot aantal vragen die door het tweetal, Jan Sape Terpstra en Albert Kolk,  beantwoord werd. Vragen over de organisatiestructuur ( Exxon en Shell als aandeelhouders met daarboven Energiebeheer Nederland die de belangen van de staat behartigd ).

Uiteraard over Fracken, wat al vijftig jaar gebeurt om de toestroom, als die naar verloop van tijd naar de put afneemt, te verbeteren. Niet te verwarren met het winnen van Schaliegas. In Saaksum wordt deze Putstimulatie ( mooi woord ) toegepast om de gaswinning uit één van de vier aanwezige putten te verbeteren. Na afloop werd er een kleine tour gemaakt rond het complex met Albert Kolk als gids.

Vervolgens werd er een stampottenbuffet van Hotel Aduard geserveerd bij Themmen Heftrucks en Hoogwerkers in Kommerzijl. Edda Miedema en Michiel vertelden iets over hun bedrijf.

In 1999 verkoopt Michel Themmen zijn loonbedrijf in Kommerzijl gaat samenwerken met broer Mark die handelt in gebruikte heftrucks in Ferwert. Michel gaat vanaf eind 2000 vanuit Kommerzijl een identiek bedrijf opzetten om samen het noorden van Nederland te bedienen. Zij werken met de “Mercedes” onder de heftrucks Linde.

» Meer foto's op Welkominzuidhorn.nl