Kaffee und Apfelkuchen, Das Volkswagen Werk Emden en De Graanrepubliek

Gepubliceerd op: za 18 november 2023, 16:14u

Woensdag 15 november vertrok een groot deel van de leden van Ondernemersvereniging Gemeente Zuidhorn per luxe touringcar van Doornbos richting Emden.
Jaarlijks organiseert deze vereniging een bezoek aan een groot tot middelgroot bedrijf om een kijkje in de keuken te nemen. Ditmaal stond de VW fabriek in Emden op het programma.

Onderweg werd gestopt in Leer om te genieten van Kaffee und Apfelkuchen. Ook de Sahne ontbrak niet. Voor het bezoek aan de fabriek werd er een door Best Western Hotel Aduard verzorgde lunch gebruikt.
In 1964 rolde bij “Das Volkswagen Werk Emden” de eerste Kever van de band en nog altijd is dit een zeer actieve en moderne fabriek. Tegenwoordig worden hier o.a. de Passat, Arteon en de volledig elektrische ID.4 gefabriceerd. De fabriek ondergaat momenteel een grote verbouwing omdat er vanaf volgende jaar alleen nog maar elektrische auto’s worden geproduceerd. De rondleiding ging door enkele afdelingen van de fabriek. » Naar VW site

Weer richting het Westen werd gestopt bij De Graanrepubliek in Bad Nieuweschans. Een gerenoveerde remise voor trein en bussen waarin nu de coöperatie De Graanrepubliek is gevestigd.
Het gezelschap werd ontvangen door Laurens Speek die vol enthousiasme de missie van dit initiatief uiteen zette. De energie waarmee hij het verhaal vertelde viel bij de ondernemers goed.
Graanrepubliek werkt voortdurend aan het verbeteren van ons voedselsysteem voor de allerbeste smaak. Het is een coöperatie van lokale boeren en ondernemers met de missie om duurzaam gebruik te maken van de Groningse kleigronden en de manier waarop mensen over voedsel denken te veranderen.

Alles draait om smaak. En goede smaak is geworteld in de grond waarop het wordt verbouwd. Hoe gezonder de grond, hoe lekkerder de smaak.
Boeren, makers, onderzoekers en smaak experts werken samen om de allerbeste smaak te bereiken en daarmee ons voedselsysteem fundamenteel te verbeteren.

In het restaurant werd een uitstekend driegangendiner geserveerd waarbij zelfgebrouwen bier werd geschonken.

Graanrepubliek is op zaterdagen geopend voor bezoekers die door middel van rondleidingen of workshops kennis kunnen maken met de brouwerij, stokerij, bakkerij en het restaurant 'het Proeflokaal'.
In  de remise zijn ruimtes te reserveren  voor verschillende doeleinden zoals vergaderen, als werkplek, borrels en diners.
Meer informatie op www.graanrepubliek.nl