Najaarsbijeenkomst: bijgepraat over provincie werken Zuidhorn

Gepubliceerd op: wo 18 november 2015, 13:28u

De agenda van de najaarsbijeenkomst op 17 november in Hotel Restaurant Aduard werd vlot door Wim Hoeve afgewerkt. Ook werden Wim Buss van BUSS Ontwerp en inrichting te Aduard en Johan Arkema van Jumbo Grijpskerk voorgesteld als lid. Terwijl Jenze Kingma een zeer gevarieerd buffet opstelde werd er geborreld.
Na het buffet, bestaande uit veel gerechten, van eigen boerderij, werden de ruim 50 aanwezigen door Bert Katerborg, projectleider provincie Groningen,  bijgepraat over de voortgang van de werken rond het van Starkenborghkanaal.

Deze hoofdvaarroute; Lemmer-Delfzijl wordt geschikt gemaakt voor hoger beladen scheepvaart.

Vanuit de zaal kwamen regelmatig concrete vragen en opmerkingen. Die varieerden van “waarom geen aquaducten tot waarom geen dubbel spoor op de spoorbrug”.

Katerborg legde dat helder uit; het budget van het rijk is voldoende voor een brug, wil je als provincie een aquaduct, dan pas je bij. Friesland heeft het vaartoerisme hoog op de agenda staan en heeft diverse malen bijgepast voor een aquaduct. Groningen heeft andere prioriteiten en past niet bij. Vanuit de zaal kwam de reactie dat de provincie met dit besluit het ook in de toekomst het vaartoerisme niet makkelijker maakt.

Wat betreft de uitvoering van de spoorbrug, enkelspoor, terwijl de rest van het traject wel dubbelspoor wordt, was er ook een helder antwoord; voor de toekomstige intensiteit van het trein verkeer is het met een goede planning niet nodig om de brug dubbel uit te voeren, scheelt 5 miljoen.

De parallelweg langs de N355, geen onderdeel van dit project kwam ook ter sprake, Volgens Katerborg is dat nog geen gelopen race, wel wordt de brug bij Nieuwklap daar op ingericht.

Projecten:
Vervanging brug Zuidhorn 2016-2017 ( 1 ½ jaar dicht, wel een voorziening voor fietsers)
Vervanging brug Aduard 2016-2018
Aanleg Rondweg Aduard 2016-2019
Vervanging vast brug Nieuwklap en herinrichting omgeving 2016-2018
www.lemmer-delfzijl.nl

”Doe mij maar zo’n barometer”
Ook Leon Teeuw, beleidsmedewerker Duurzaamheidsbeleid gaf een presentatie. Hij vertelde over het Koploperproject duurzaam ondernemen.

Deze redelijk abstracte materie werd een stuk reëler toen duidelijk werd dat overheden, maar ook andere opdrachtgevers bij een gunning steeds meer letten op het duurzaamheidsbeleid van een bedrijf. Bedrijven betalen voor deelname aan dit project € 1000,- www.koploperproject-groningen.nl

Onderdeel van het project is de milieubarometer. De Milieubarometer is een duurzaamheidsmonitor en maakt de milieukosten en milieuprestaties van een bedrijf of instelling eenvoudig en snel zichtbaar. Deze wordt door de gemeente gratis aangeboden. Dit ontlokte een lid de opmerking ”Doe mij maar zo’n barometer” www.milieubarometer.nl  Contactgegevens Leon Teeuw 0594-508782

De door Bert Groenwolt voorgespiegelde drie kwartier voor de presentaties werd ruimschoots overschreden maar door de levendige discussie en het duidelijke verhaal was het een interessante avond.